Tuesday, July 18, 2017

Wyprowadzka do Korei?

Nie wiem do czego mnie to doprowadzi, ale z roku na rok ilosc czasu, kt�ra spedzam w Korei rosnie. Sporo podr�zuje, w przeciagu ostatnich 12 miesiecy bylam jeszcze w Japonii, Wietnamie, Hong Kongu, Gruzji, Wloszech (nawet dwa razy), Wielkiej Brytanii, Niemczech i Portugalii. Z kazdego z tych wyjazd�w chcialam w pewnym momencie wr�cic do domu. Myslalam co zrobie po powrocie i czulam, ze spedzilam w tych miejscach wystarczajaco duzo czasu. Z Korea tak nie mam. Nie chcialam wracac, planowalam kolejne dni i czulam, ze moglabym zrobic bardzo duzo. Mam osoby, z kt�rymi chcialabym sie spotykac i budowac relacje, chcialam miec stale miejsce zamieszkania i nawet zlapalam sie na tym, ze myslalam co bym pokazala mamie gdyby mnie odwiedzila. Troche to dla mnie niepokojace bo wczesniej bylam w stanie zdecydowanie powiedziec, ze nie chce sie wyprowadzac z Polski. Nadal mam potrzebe podr�zowania do innych miejsc i zdecydowanie jestem typem czlowieka, kt�ry lubi byc w podr�zy, ale przeciez z Korei tez moglabym podr�zowac. Moje oczekiwania zaczynaja sie krystalizowac, ale nie wiem czy uda mi sie je osiagnac, wiec obawy rosna.



Zapewne wiecie, ze jest bardzo duzo opcji wyjechania do Korei. Od rzucenia pracy i poszukania czegos na miejscu, poprzez prace na czarno, jezdzenie do Japonii by przedluzyc wize, po stypendia studenckie, czy nawet szukanie pracy przez Linkedin i inne strony oferujace zatrudnienie. Jesli was to interesuje to przesylam kilka link�w dla zainteresowanych:

-> stypendia: 1, 2, 3, 4, 5 i duzo innych (w tym sa r�wniez kursy jezykowe, ale przy studiach maksymalny czas pobytu to 2 lata, przy kursach jezykowych rok)
-> praca: 1, 2, 3, 4, 5, 6 i duzo innych

W wielu ogloszeniach od razu jest zastrzezenie, ze trzeba posiadac wize, co jest oczywiscie trudne, bo zwykle to pracodawca musi pom�c w zdobyciu wizy. Duzo odpowiedzi daje informacja o dostepnych wizach, dzieki temu widac jakie w og�le sa mozliwosci i co sprawia trudnosc. Sporo typ�w jest maksymalnie na 90 dni, wiekszosc jest bardzo specjalistyczna lub ogranicza mozliwosci zarobkowania.

Dla przykladu:
Zatrudnienie bez szkolenia  (E-9)
Czas pobytu: maksymalnie rok
Wiza moze byc wystawiona w plac�wce dyplomatycznej wylacznie na podstawie numeru potwierdzajacego wydanie wizy (visa issuance number) uzyskanego od urzedu imigracyjnego w Korei
wymagania:
? Zezwolenie na prace dla cudzoziemc�w zgodnie z artykulem 8 Prawa Pracy
? Umowa o prace
? Dokumenty dotyczace miejsca pracy takie jak miedzy innymi zaswiadczenie o zarejestrowaniu oraz ksiega rejestrowa
? List zawierajacy referencje
? Inne dokumenty, kt�re Minister Sprawiedliwosci uzna za wymagane

Informacje znajdziecie tutaj: link 


Oczywiscie sa r�zne mozliwosci i widze co moglabym zrobic aby dostac wize na 2 lata i bylabym w stanie to osiagnac, ale nie zmienia to faktu, ze nie mialabym pracy i mozliwosci utrzymania sie na poziomie, kt�ry uwazam za minimalny. Dla siebie widze takie mozliwosci:

1.znalezienie pracy w Polsce lub innym kraju, kt�ra bedzie polegala na pracy w Korei. Wtedy pracodawca pomoze mi w zalatwieniu wizy oraz ewentualnie wesprze w ulozeniu zycia na miejscu;
2. znalezienie pracy w Korei;
3. znalezienie pracy, kt�ra pozwala mi duzo podr�zowac i jezdzenie do Korei na wizie turystycznej.

W mojej sytuacji opcja numer 2 jest zdecydowanie najtrudniejsza i przy wszystkich artykulach o bezrobociu nie uwazam by bylo to wykonalne. Dodatkowo znajac juz troche kulture Korei nie wiem czy odnalazlabym sie w takiej kulturze biznesu, wolalabym pracowac dla firmy z kapitalem na przyklad z Ameryki lub Europy, kt�ra jest zarzadzana w spos�b mi znany. Nie znam tez koreanskiego na tyle by pracowac jedynie w tym jezyku, wiec duza czesc ofert w og�le odpada. Nie wiem czy jestem tego w 100% pewna, ale pr�buje rozwijac sie i pracowac w strone osiagniecia opcji nr 3. 



Na blogu nie zarabiamy, ale sa rzeczy, nad kt�rymi moge pracowac aby osiagnac sw�j cel. Podczas ostatniego pobytu w Korei prowadzilam wywiady z Polkami mieszkajacymi tam na stale i musze powiedziec, ze to bylo wspaniale doswiadczenie. Nie tylko poznalam duzo wspanialych, nowych, os�b, ale tez dowiedzialam sie co im sie w Korei podoba, w jaki spos�b zorganizowaly przyjazd, jakie mialy obawy, a co okazalo sie super. Znam wiecej scenariuszy niz wczesniej i zdecydowanie wiecej o motywacjach, kt�re sprawiaja, ze ludzie wyprowadzaja sie do Korei. Jestem bardzo ciekawa waszego zdania. Czy chcecie sie wyprowadzic do Korei? Co bierzecie pod uwage? Dlaczego tak, a dlaczego nie?

No comments:

Post a Comment