Sunday, December 28, 2014

Koreanski chinczyk

Pchelki, szachy, karty, plansz�wki...lubie gry. Kiedy trafilam w sklepie na Yut za 2000 won�w od razu kupilam. Instrukcja oczywiscie tylko po koreansku, ale od czego jest internet ;)




Yut (kor.:?) to tradycyjna gra planszowa, jej poczatki (podobno) siegaja okresu Trzech Kr�lestw. Poza tym kilka zr�del wspomina, ze patyczki wykorzystywane w grze byly r�wniez uzywane do wr�zenia. Kazda stacja planszy (mal-pan, kor.: ??) ma swoja nazwe, ale nawet Koreanczycy w wiekszosci ich nie znaja. Uwaza sie, ze zewnetrzne pola symbolizuja niebo, a wewnetrzne ziemie. Cala plansza moze byc r�wniez interpretowana jako odzwierciedlenie uniwersalnej symetrii. Gim Munpyo, pisarz epoki Joseon, opisywal plansze Yut jako kosmiczny krag z Gwiazda Polarna w centrum, otoczona 28 gwiazdozbiorami.



Do gry poza wczesniej wspomniana plansza potrzeba jeszcze osmiu pionk�w oraz czterech paleczek.


Rozgrywke rozpoczyna gracz, kt�ry rzucajac paleczkami uzyska wiecej punkt�w. Kijki moga upasc strona zaokraglona lub plaska do g�ry. Spos�b w jaki upadna, determinuje liczbe uzyskanych punkt�w, czyli o ile p�l jest przesuwany pionek. Istnieje piec kombinacji:
  • do (?, swinia) � 1 pole do przodu;
  • gae (?, pies) � 2 pola do przodu;
  • geol (?, owca) � 3 pola do przodu;
  • yut (?, krowa) � 4 pola do przodu;
  • mo (?, kon) � 5 p�l do przodu. 

cr.: vodfile2.edupia.com

Kazdy zawodnik rzuca raz, ale gdy wyrzuci yut albo mo (ciekawe czemu akurat krowa albo kon?) dostaje dodatkowy rzut. Jesli po raz kolejny wyrzuci yut albo mo rzuca ponownie. Serie konczy dopiero wyrzucenie, kt�rejs z pozostalych konfiguracji. 

Gracz moze przesuwac dowolny pionek bedacy juz na planszy lub wlaczac do gry nowy. Pionki przesuwaja sie jedynie do przodu. Dodatkowo, jezeli jeden z nich stanie na polu na naroznikach lub w srodku planszy, zawodnik moze wybrac droge, kt�ra chce sie poruszac. Istnieja cztery mozliwe trasy:

cr.: pl.wikipedia.org

W przypadku, gdy pionek stanie na polu, na kt�rym stal juz pionek przeciwnika, to ten ostatni zostaje przesuniety w miejsce startu, a gracz ma prawo do dodatkowego rzutu. Jezeli pionek stanie na polu, gdzie stoi juz inny pionek tego zawodnika, to od tego momentu oba pionki tworza grupe i moga byc przesuwane jednoczesnie. Zwycieza ta osoba, kt�rej wszystkie pionki przejda trase szybciej, czyli dotra z powrotem na pole startu.


Znalazlam r�wniez dodatkowe reguly dla zaawansowanych, albo z lepszymi paleczkami niz mam ja (chyba, ze wymaluje/wyskrobie na nich dodatkowe oznaczenia):
  • Jesli uzywa sie paleczki z napisem Seul (??) na plaskiej stronie, to w przypadku, gdy zawodnik wyrzuci do i na paleczce zwr�conej plaska strona do g�ry bedzie napis Seul, to pionek przesuwa sie od razu na pole na srodku planszy. Jesli wszystkie pionki sa juz na planszy, to taka kombinacja liczy sie jak zwykle do.
  • Podobnie jezeli na paleczce jest napis Busan (??), z tym ze w tym przypadku po wyrzuceniu do gracz przesuwa sie na narozne pole naprzeciwko pola startowego.
  • Trzecia mozliwoscia jest uzywanie paleczki z napisem Wstecz (??). Jezeli zawodnik wyrzuci do z napisem Wstecz, to wszystkie jego pionki znajdujace sie na planszy cofaja sie o jedno pole do tylu. W przypadku gdy wszystkie sa poza plansza, oznacza to, w zaleznosci od przyjetych regul, zwykle do lub utrate jednej kolejki. 

Jak dla mnie Yut to taki "koreanski chinczyk". Podobne zasady, ale zamiast kostki uzywam pieciu patyk�w. To dobra gra na dlugie zimowe wieczory. A Wy grywacie w jakies plansz�wki? Co sadzicie o Yut?




No comments:

Post a Comment