Tuesday, July 7, 2015

Alicja w hanboku, czyli wywiad z Nayoung Wooh.


NAYOUNG WOOH:

Ilustratorka z Seulu znana r�wniez pod pseudonimem Obsidian.

Zdobyla popularnosc dzieki serii prac przedstawiajacych postacie ze znanych bajek ubrane w hanboki.

Poza tym jej grafiki mozna znalezc m.in. w grach "Furyoudou~Gang Road", "Age of Storm: Kingdom Under Fire Online", oraz aplikacji "Million Arthur".

Oficjalna strona: Woohnayoung



Zachodnia kultura opiera sie na powszechnie znanych bajkach: Kr�lewna Sniezka, Piekna i Bestia, Kopciuszek... Co sie jednak stanie gdy przeniesiemy te bajki do Azji i nadamy im orientalny sznyt? Koreanska artystka Nayoung Wooh, kt�rej prace kilka miesiecy temu podbily internet, przedstawia wlasne spojrzenie na te tradycyjne w naszej kulturze opowiesci, z powodzeniem tworzac kombinacje Wchodu z Zachodem.

Kr�lewna Sniezka

Czesc! Powiedz nam cos o sobie.

Czesc, nazywam sie Nayoung Wooh, jestem ilustratorka pracujaca pod pseudonimem Obsidian.

Kiedy podjelas decyzje o tym co chcesz robic w zyciu?

To dla mnie troche trudne pytanie. Naprawde dlugo sie zastanawialam czy odpowiadac na nie szczerze, ale mysle, ze juz dotarlam do punktu, w kt�rym jestem w pelni gotowa zeby sie z tym zmierzyc.

Zawsze bardzo lubilam rysowac. W college'u studiowalam sztuke orientalna, przez 3 lata pracowalam r�wniez dla Nexon'a, dewelopera gier komputerowych, jako grafik. Rysowanie zawsze bylo czescia mnie, ale zaledwie kilka lat temu postanowilam robic to do konca zycia.

Gra "Chain Chronicle"

Kilka lat temu przeszlam gleboka depresje. Rzucilam prace i wycofalam sie. Zaszylam w domu i przez caly dzien gralam w gry, mialam wtedy dwadziescia kilka lat.

Czulem sie tak jakbym byla jedynym czlowiekiem na ziemi, kt�ry nie ma pojecia, co chce zrobic ze swoim zyciem. Bylam chora z potrzeby zycia i rozpaczliwie potrzebowalam czegos co da mi do niego chec. W pierwszej chwili obsesja staly sie podr�ze, p�zniej gry komputerowe, wreszcie rysunek. W pewnym sensie skonczylam tam gdzie zaczelam.

Nigdy tak naprawde nie zastanawialam sie kim jestem, gdzie zmierza moje zycie, mialam problemy z depresja, celowo unikalam myslenia o niej.

Co powoduje, ze mam depresje? Co powoduje, ze jestem szczesliwa? Jak podswiadomosc wplywa na moje zachowanie? Co znaczy dla mnie rysowanie? Unikalam takich pytan.

Jak na ironie, depresja dala mi mozliwosc zaangazowania sie w introspekcje, kt�rej potrzebowalam. W koncu zaczelam myslec o tym kim jestem i co chce robic w zyciu. Moim najsilniejszym motywatorem bylo pragnienie dowiedzenia sie skad pochodzi moja depresja i znalezienie sposobu by z nia walczyc, uzyskac kontrole.

Teraz uwazam sie za bardzo szczesliwa, udalo mi sie odnalezc siebie w moich rysunkach. Chcialam rysowac, to pragnienie pomoglo mi zastanowic sie nad tym kim jestem, co chce tworzyc i co powoduje, ze chce rysowac.

To doswiadczenie stalo sie wielkim bodzcem terapeutycznym. Skoncentrowanie na tworzeniu sztuki pozwolilo mi rozpoznac i pogodzic sie ze soba, co z kolei wykorzystalam do walki z depresja. Przyszedl moment kiedy w pelni sie zaakceptowalam taka jaka naprawde jestem.

Mysle, ze to doswiadczenie podsumowuje to, o co mnie zapytalas: co chce robic w zyciu. Dowiedzialem sie, ze chce porozumiewac sie z ludzmi za posrednictwem mojej sztuki, dzielic sie szczesliwymi chwilami.

Masz jakas specjalna ilustracje/prace kt�ra wiele dla Ciebie znaczy? Moze masz z nia jakies pozytywne skojarzenia?

<Alice in Wonderland> jest dla mnie wyjatkowa. Scena na ilustracji bazuje na jednym z najbardziej rozpoznawalnych moment�w w ksiazce i byla juz wielokrotnie przedstawiana przez innych artyst�w. Bylam bardzo podekscytowana pracujac nad nia i wielu ludzi naprawde ja pokochalo. Zalezalo mi na wizualizacji korytarza, zeby ludzie mogli wyobrazic sobie Alicje spadajaca do innego swiata ubrana w hanbok.

Alicja w Krainie Czar�w 

Masz jakis idoli, artyst�w kt�rych podziwiasz?

Jestem zagorzala fanka dobrze znanych w Korei klasycznych artyst�w Yunbok Shin i Hongdo Kim. Van Gogh i Monet to moi ulubieni zachodnimi artysci, Alfons Mucha jest dla mnie wzorem.

Jako artystka tradycyjna podziwiam Sumeragi Natsuki (???? ???). Jej rysunki hanbok�w bardzo mnie inspiruja, w szczeg�lnosci dlatego ze nie jest Koreanka. Inna osoba, kt�ra podziwiam to m�j dziadek Kyunghee Wooh, kt�ry byl jednym z pierwszych ilustrator�w w Korei.

Skad czerpiesz inspiracje?

Z wielu zr�del � muzyki, fotografii, malarstwa, filmu, animacji i wielu innych form sztuki. Na przyklad ostatnio zobaczylam obrazek kobiety ubranej w kraciasta chustke, co zainspirowalo mnie do zaprojektowania nowego hanboku.

Praca z serii "Women in Hanbok" 

Stalas sie niezwykle popularna w internecie, gl�wnie dzieki ilustracjom bohater�w z zachodnich bajek. Mozesz nam cos wiecej o tym opowiedziec? Dlaczego zdecydowalas sie je stworzyc?

Zaczelo sie od mojego zainteresowania hanbokiem. Studiowalam sztuke orientalna juz od szkoly sredniej i bylam dosc obeznana z koreanskim stylem sztuki, ale nie interesowalam sie hanbokami, nie zdawalam sobie sprawy z ich piekna. Uwazalam, ze to tylko tradycyjny ubi�r, troche przestarzaly, cos co starsza generacja zaklada na specjalne okazje. Wydaje mi sie, ze wiekszosc Koreanczyk�w nadal mysli w ten spos�b.

W ostatnich latach zainteresowanie hanbokiem wzroslo, gl�wnie dzieki pokazywaniu ich w telewizji, w tym w popularnych dramach historycznych z epoki dynastii Joseon takich jak <Hwangjiyi> i <Sungkyunkwan Scandal>.

Moje zainteresowanie hanbokiem r�wniez powili roslo, gl�wnie kiedy pierwszy raz zobaczylam rysunki Smeragi Natsuki. Jej prace w jakis spos�b do mnie przem�wily, od tego momentu naprawde chcialam robic ilustracje, kt�re moglyby wyrazic piekno hanbok�w. Pomyslalam, ze folklor i bajki w naturalny spos�b beda swietnym medium do ich przedstawienia. Zawsze interesowalam sie starymi historiami z obu kultur, Wschodniej i Zachodniej, co sklonilo mnie do zrobienia tej serii.

Piekna i Bestia 

Kr�lowa Sniegu 

Zdobylas ogromna popularnosc, ale z drugiej strony, wiele os�b publikowalo Twoje ilustracje bez Twojej zgody. Co sadzisz o takim sposobie zdobywania popularnosci?

To bylo naprawde niesamowite. Wielu ludzi chcialo dzielic sie i rozmawiac o moich pracach na portalach spolecznosciowych. Nigdy nie wyobrazalam sobie, ze moje prace beda podr�zowac przez caly swiat, to tak jakby moje ilustracje zyly wlasnym zyciem.

Jako artystka, chcialam zeby jak najwiecej ludzi ogladalo moje prace. To wielka przyjemnosc i impuls dla artysty otrzymac takie poparcie, oczywiscie bylam bardzo wdzieczna i podekscytowana. Jednakze, jak m�wilas, stwarzalo to r�wniez problemy. Moje rysunki byly publikowane bez autoryzacji i czasami oryginalna praca byla niszczona.

Mimo ze tylko 20 lat minelo odkad wynaleziono internet, jego wplyw jest ogromny. Jako artysta, jestem szczesliwa ze tak latwo zdobywac zainteresowanie ludzi, ale z drugiej strony czuje koniecznosc uwazania na to by dzielic sie tresciami z dodatkowa ostroznoscia.

Jakie masz plany i marzenia na kilka nastepnych lat?

Przygotowuje sie wlasnie do wystawy <Boutique Pearl Vixen>, bede skupiona na tym projekcie przez jakis czas.

Poza tym mysle nad przygotowaniem ilustrowanej ksiazki "Western fairytales wearing hanbok". Malowanie hanbok�w spowodowalo, ze zaczelam interesowac sie struktura ubran i tym jak je rysowac. Chcialabym podzielic sie tym problemem z innymi i wsp�lnie go rozwiazac.

Bohaterka "Boutique Pearl Vixen" 

Masz jakies hobby poza sztuka?

Jak m�wilam, silna depresja spowodowala, ze porzucilam prace i wyjechalam na wakacje. Wtedy pierwszy raz spr�bowalam nurkowania z rurka. Od tego momentu stalo sie to moim hobby i jest nim juz od 10 lat.

Ogladanie podwodnego oceanu to swietne doswiadczenie. Poza tym lubie uczucie ucieczki od grawitacji kiedy kontroluje plywanie i oddech w wodzie. Czuje, ze zyje koncentrujac sie na oddechu.

Dziekuje, ze poswiecilas nam chwile czasu.

Dziekuje za niesamowite pytania. To byla dobra okazja do skupienia sie nad moimi uczuciami. Jeszcze raz dziekuje za wasze wsparcie.


***

Nayoung Wooh poza stronami w jezyku koreanskim otworzyla ich anglojezyczne odpowiedniki, na kt�rych znajdziecie jeszcze wiecej jej niesamowitych prac.

Strona internetowa: http://woohnayoung.com

Oficjalny fanpage na facebooku: http://www.facebook.com/woohnayoung





Copyright (c) 2015 by Nayoung Wooh. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment