Wednesday, March 25, 2015

Wywiad z Seungmo Park.


SEUNGMO PARK:

Rocznik '69.

Od 1996 roku z sukcesem wystawia swoje prace na calym swiecie.

Jego najbardziej znane dziela to rzezby z serii "Human" wykonane z aluminium.

Strona internetowa: Seung Mo Park








Czesc! Powiedz nam kilka sl�w o sobie.

Witam, nazywam sie Seungmo Park. Urodzilem sie w Korei i ksztalcilem w sztukach plastycznych od najmlodszych lat. Obecnie mieszkam i pracuje zar�wno w Korei, jak i Nowym Jorku.

Czym jest dla Ciebie sztuka?

Okreslenie artysta odnosi sie do sprawcy sztuki, wykonawcy, dzielo jest mimowolnym skutkiem jego pracy. Poprzez wlasne przemyslenia lub filozofie innych artysci staraja sie ksztaltowac dziela, nawet jesli oznacza to, ze musza sie do tego zmuszac.  Kiedy ktos staje sie artysta, wszystkie jego dzialania staja sie sztuka sama w sobie. Jesli moge tak powiedziec, to uwazam, ze bycie artysta jest procesem nauki aby stac sie jednoscia ze sztuka.

Kiedy nastapil ten moment, kiedy wiedziales co chcesz robic w zyciu? Zawsze chciales zostac rzezbiarzem?

Spedzilem dziecinstwo w poblizu g�r, gdzie kontakty ze wsp�lczesna kultura byly utrudnione. Jedynym, co ratowalo mnie przed nuda bylo rysowanie patykami po ziemi. Przyjaciele chwalili moje prace, ale p�zniej zdalem sobie sprawe, ze to co robie nie jest sztuka, a jedynie uzewnetrznieniem mojego ego, tworzylem by byc chwalonym. Wtedy porzucilem studia i wyjechalem do Indii. Spedzilem tam kilka lat wedrujac i odcinajac sie od wszelkiej dzialalnosci artystycznej. Kt�regos meczacego dnia siedzac w kawiarni zaczalem rysowac na kartce papieru, tak samo jak w dziecinstwie, gdy rysowalem na ziemi. Bez sztucznego zadecia i nadmiaru ego, cieszylem sie samym tworzeniem, nie czulem potrzeby chwalenia sie przed r�wiesnikami. Od tego momentu znowu chcialem pracowac jako artysta.



Masz jakis idoli, artyst�w, kt�rzy podziwiasz?

Chociaz nie jako artyste, ale podziwiam Tolstoja. Az do smierci zyl jako uczen, a nie jako artysta-mistrz.

M�glbys opowiedziec nam troche o projektach "Maya", "Human" i "Object"?

Wszystkie one m�wia o tym samym. W "Object" zadaje pytanie jak oddac wnetrze obiektu tylko za pomoca jego zewnetrznej powloki (troche podobne do gry cieni). To jak pytanie o to  kim jest Seungmo Park patrzac tylko na jego wyglad i imie. Chodzi nie tylko o skupienie sie na powloce, ale r�wniez na zrozumieniu natury danego obiektu.

"Human" to odlane z gipsu skorupy ludzkiego zycia. Kazda z nich ma imie, kt�re chroni. Imiona i nazwy buduja ego, kt�re z kolei przeksztalca czlowieka w egoiste.

Projekt "Maya" jest podobny do snu, w kt�rym wszystko znika. Wyswietlane przez projektor obrazy znikaja gdy ktos zasloni go reka. To, co wydaje sie byc rzeczywistoscia jest tylko powidokiem stworzonym przez umysl. Tego nigdy nie bylo, nie ma i nigdy nie bedzie.


Jak dlugo zajmuje Ci praca nad kazdym projektem, jakich material�w uzywasz, jak przebiega proces tw�rczy?

Prace nad dzielem sztuki widze jako proces stawania sie jednoscia poprzez sume zdobytych doswiadczen.

Fizyczny czas pracy r�zni sie w zaleznosci od skali kazdej z rzezb. Sa takie, kt�rych realizacja trwa lata. Zeby uzywac jakiegos materialu nalezy zrozumiec jego wlasciwosci. Nie jest to latwe, niekt�rzy artysci spedzaja nad tym cale zycie. Ostatnio uzywam aluminium i stali, ale korzystam tez z innych material�w: kamien, zywica, papier; w zaleznosci od okolicznosci.

Pierwszy krok w pracy nad aluminiowymi rzezbami to gipsowy model rzeczywistych rozmiar�w, nastepnie na jego podstawie tworze forme, kt�ra wypelniam zywica. Po opuszczeniu formy zywica jest dokladnie polerowana. To dosc czasochlonny proces, mija jeszcze wiele godzin do skonczenia danego dziela i przyklejenia do niego aluminium.

W projekcie "Maya", najpierw wybieralem zdjecie i dzielilem cyfrowo na warstwy w zaleznosci od ich kolor�w. Oddzielone warstwy byly nastepnie ciete i zgrzewane.


Dlaczego wybrales akurat aluminium jako srodek wyrazu artystycznego?

Chcialem tworzyc przestrzenne prace, a nie tylko jednowymiarowe na papierze. To byl przypadek, ze dowiedzialem sie o miekkim aluminium, kt�re moge swobodnie formowac. Do pracy potrzebuje bardzo elastycznego aluminium, wiec dodatkowo je podgrzewam.

Skad czerpiesz inspiracje?

Zadaje sobie r�zne pytania, na kt�re nastepnie pr�buje znalezc odpowiedz za pomoca obraz�w i dzwiek�w. Jest to proces poszukiwania inspiracji i istnieje wiele sposob�w, aby znalezc odpowiedz; czytajac, poprzez medytacje, lub patrzac na dziela innego artysty, a czasami nawet wyciagajac wnioski z wlasnych bled�w.


Od kilku lat mozemy ogladac Twoje prace wystawiane na calym swiecie. Kt�ra z nich jest Twoja ulubiona, najbardziej pamietna?

To zawsze jest najnowsze dzielo. Praca nad kazdym z nich jest trudna, ostatnie osiagniecie zawsze jest najbardziej pamietne.

Czy masz jakas rzezbe / prace, kt�ra wiele dla Ciebie znaczy? Moze jakies pozytywne skojarzenia?

Kazda z nich ma znaczenie i jest dla mnie wyjatkowa. Kiedy tworze cos nowego uzywam nowych material�w szukajac odpowiednich srodk�w wyrazu.



Co uwazasz za swoje najwieksze osiagniecie?

Kiedys pracowalem nad pewna rzezba dwa lub trzy miesiace. Mialem wyslac ja do Londynu, ale na dzien przed wystawa nadal nie byla ukonczona. Niedokonczony drut aluminiowy zostal wystawiony na podlodze galerii nastepnego dnia.

Pewnego dnia umrzemy i wszystko zniknie, ale budzac sie nie myslimy o smierci. 

Od samego poczatku, ta konkretna praca miala byc nieskonczona/niepelna i akt "nawijania" bylo dla mnie wspanialym doswiadczeniem. To bylo jak metafora zycia ze wszystkich sil, najlepiej jak potrafie mimo swiadomosci nieuchronnej smierci.


Jakie sa twoje plany i marzenia na najblizsze lata?

Ostatnio w swoich pracach sklaniam sie ku abstrakcji, jestem bardzo zainteresowany rzeczami, kt�re nie sa widoczne i oczywiste. Tak widze wsp�lczesnosc.

Bardzo dziekuje za rozmowe.

Dziekuje za zainteresowanie.



Wiecej wywiad�w: tutaj



No comments:

Post a Comment